søndag 5. august 2007

Yrinibba

Turen til Yrinibba kan bare beskrives som en av de heftigste fjellturer jeg har vært med på, og så absolutt en av feriens highlights. Pappa advarte på forhånd om at han ikke tok med seg hvem-som-helst på denne turen, men jeg ble godkjent da jeg på oppvarmingsturen kvelden i forveien gikk opp til Yri-setra på under halvtimen. Denne turen er forresten veldig bratt, men etter å ha vært på nibba var setra-stien bare å regne for flat bakke... For bratt og glatt - det var nibbaturen i korte stikkord (i tillegg til fabelaktig utsikt hele tiden!). Pappa fikk klar beskjed om at det var uaktuelt å snu og gå tilbake samme vei som vi klatret opp. Jeg hadde aldri tatt turen uten å ha med en kjentmann, men der var pappa suveren, ettersom det var han selv som hadde klippet løypa, etter et gammelt saue-far. Dessuten var dette kjente hjortejakt-trakter for ham, så jeg fikk alle detaljer om hvor hjortene hadde gått, hvor pappa og jaktkameratene hadde sittet på lur da dyrene ble skutt, og hvordan det hadde vært å frakte dem ned fra fjellet osv.

Min oppgave på turen var å teste hvor god merkinga var, og pappa sørget for ny spraymaling der det trengtes. Været var så som så - delvis tåke, men heldigvis ikke regn. Det holdt at fjellskoa trakk vann så jeg vasset i søkkvåte det meste av turen. Stien besto nemlig for en stor del av høyt vått buskas og våt lyng og mose. Den våte føret gjorde at turen gikk senere enn den hadde gjort om pappa hadde gått alene... Hele turen tok oss totalt ca 10 timer, selv om det hjalp på farta at vi hadde med akebrett til snøfeltene vi skulle passere på nedturen. I det store og hele en flott tur - anbefales for alle som ikke har høydeskrekk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Astrid. Har ikkje fått med meg at du har blogg, men kom meg plutselig inn på den nå. Håper du har det bra. Lykke til med enda et år ute. Du er heldig. Britt Jorunn skal en tur ut i November, kanskje du treffer henne da. Synnøve

Anonym sa...

hei yri! så bra at du hat forandra slik at alle kan legge igjen kommentarer! forsår at du har vært en tur i Norge i sommer? regner med du er tilbake i nbi nå, hvis ikke gi et lite pip :) håper alt står bra til. vi har kjøpe leilighet og pusset den opp i sommer. mye jobb. klemmer fra kirsti. b hilser

Anonym sa...

Se på det; en etterlengtet oppdatering! Kjekt å lese om fjellturen din, det ser ut som det har vært en skikkelig kremopplevelse. All ære til de spreke! Bodil

Anonym sa...

Hei Astrid! Kjekt med nytt på bloggen din! Koselig å følge med deg fra andre siden av jorda! Vi har det bare bra. Hilsen Berit (Mongolia)